Haluatko päästä kohti vastuullista vaatekaappia?

 vastuullinen vaatekaappi

Sanotaan, että vastuullisin vaate on se, jonka jo omistat. Ja tämähän on täysin totta. On tärkeää käyttää sellaisia vaatteita, joista pitää ja jos sellaisia löytyy vaatekaapista, niin onneksi olkoon! Tämä on äärimmäisen hieno juttu. 

Valitettavan useilla tilanne ei suinkaan ole tällainen. Monilla vaatekaapit pursuaa vuosien varrella ostettuja vaatteita, paljon myös heräteostoksia, joita ei välttämättä ole koskaan yleensä laittanut. Monet joutuvat viikkaamaan vaatteita hyllylle peräkkäisiin pinoihin. Kuulostaako valitettavan tutulta? Voin itsekin tunnustaa, että olen ostanut alennusmyynneistä vaatteita, koska halvalla sain ja eiköhän tätä joskus tule käytettyä. Tällaiset tuotteet monesti päätyvät kaapin pohjalle ja niitä ei välttämättä edes kehtaa karsia kaapista, koska sitä ei ole tullut koskaan edes käytettyä. 

Kannattaa aivan ensimmäisenä karsia vaatekaapistaan ne turhat vaatteet pois. Pidä ystävien kanssa penkojaiset ja anna heille vaatteita eteenpäin, myy kirpparilla tai lahjoita muutoin eteenpäin. Muistathan, ettei rikkinäisiä tai likaisia vaatteita ei saa toimittaa lahjoituspisteisiin. Ole reilu. Suosittelen katsomaan MOT:n Vastuuton vaateralli -jakson Yle Areenasta ennen kuin toimitat mitään kierrätyslaatikoihin.

Kun olet käynyt vaatekaappisi läpi harkiten, niin pohdi puuttuuko sieltä mitään? Jos ei, niin hyvä juttu. Muista kuitenkin huoltaa vaatteitasi sille parhaiten sopivalla tavalla, jotta voit nauttia niistä vielä kauan. Jos huomaat jotain selkeitä puutteita, niin sitten käy läpi vastuullisia ja ekologisia vaihtoehtoja. 


Kuinka tiedät mikä on vastuullinen valinta? 

Tämä on melko hankala kysymys, sillä nykyään viherpesua harrastetaan kovinkin isosti. LOV Median marraskusssa 2020 tehdyn tutkimuksen perusteella 88% kyselyyn vastanneista (vastaajia oli 1970 kappaletta) ei usko yritysten viestintään, koska viherpesu on niin yleistä. Minusta tämä on positiivinen ongelma, sillä on huojentavaa nähdä, kuinka kartalla kuluttajat nykyään ovat. Hyvä te! On tärkeää kysyä brändeiltä suosia kysymyksiä ja vaatia myös suoria vastauksia. Kun ei ole mitään salattavaa, niin suorien vastausten antaminen ei pitäisi olla vaikeaa. 

Tarkasta missä tuotteet valmistetaan. Brändi voi olla suomalainen ja suunnittelukin on tehty Suomessa, mutta melko usein ompelu kuitenkin hoidetaan toisaalla. Valmistetaanko vaatteet Suomessa? Mahtavaa! Silloin on melko varmaa, että ompelija on saanut työstään riittävän palkan ja työolosuhteet ovat todennäköisesti melko hyvät myös. Mistä tämä brändi on hankkinut materiaalinsa? Tulevatko ne pitkän matkan takaa vai ovatko myös materiaalit Suomesta? Kuinka nopealla tahdilla brändillä vaihtuu mallistot? Kuinka nopealla tahdilla tuotteita valmistetaan? Minne päätyvät tuotteet, jotka eivät ole menneet kaupaksi? 

Ole tarkka ja unohda heräteostokset! Mieti tarkkaan ennen kuin ostat seuraavan tuotteesi. Onko tuote sellainen, jota koet voivasi käyttää vuodesta toiseen? Onko tuote sellainen, jonka voi myydä eteenpäin, jos sattumoisin kyllästyt siihen? Sopiiko tuote useampaan tilaisuuteen tai vuoden aikaan pienillä muutoksilla? Kysy itseltäsi vähintäänkin nämä kysymykset ennen uuden tuotteen hankkimista. 

Tiedän, että oman liiketoimintani kannalta ei ole kovinkaan fiksua kirjoittaa tällaisia tekstejä, mutta haluan voida nukkua yöni levollisesti. Se onnistuu, kun tiedän, että ostajani todella kokevat ostamansa tuotteen itselleen tärkeäksi ja tarpeelliseksi. En ole tekemässä pikamuotia, enkä tuotteita, jotka heitetään pian sivuun. Haluan valmistaa sellaisia tuotteita, joissa käyttäjällään on hyvä olla. 


Lähteet: https://lovmedia.fi/vastuullisuus-tutkimus/

Jätä kommentti