Mistä tunnistaa vastuullisen vaatteen?

Asuji vastuullinen vaatemerkki Suomesta

Mistä tunnistaa vastuullisen vaatteen? Tämä on hankala kysymys, sillä nykyään viherpesua harrastetaan kovinkin isosti. Lähes jokaista vaatetta mainostetaan vastuullisena, vaikka totuus on täysin toinen. LOV Median marraskuussa 2020 tehdyn tutkimuksen perusteella 88% kyselyyn vastanneista (vastaajia oli 1970 kappaletta) ei usko yritysten viestintään, koska viherpesu on niin yleistä. Minusta tämä on positiivinen ongelma, sillä on huojentavaa nähdä, kuinka kartalla kuluttajat nykyään ovat. Hyvä sinä! 

On tärkeää kysyä brändeiltä suosia kysymyksiä ja vaatia myös suoria vastauksia. Kun ei ole mitään salattavaa, niin suorien vastausten antaminen ei pitäisi olla vaikeaa. 

Kun pohdit onko vaate vastuullinen vai ei, niin kannattaa selvittää vastaus vähintäänkin näihin kysymyksiin: 

1. Valmistetaanko vaatteet Suomessa?

Tarkasta missä vaatteet valmistetaan. Vaatteen brändi voi olla suomalainen ja suunnittelukin on tehty Suomessa, mutta melko usein ompelu kuitenkin hoidetaan toisaalla. Valmistetaanko vaatteet Suomessa? Mahtavaa! Silloin on melko varmaa, että ompelija on saanut työstään riittävän palkan ja työolosuhteet ovat todennäköisesti melko hyvät. Tässä tapauksessa voit olla varma, että kyseessä on vastuullinen vaate.

2. Mistä materiaalit on hankittu?

Mistä brändi on hankkinut materiaalinsa? Tulevatko ne pitkän matkan takaa vai ovatko myös materiaalit Suomesta? Jos materiaalit tulevat läheltä tai Suomesta, niin silloin on hyvin todennäköistä, että kyseessä on vastuullinen vaate. 

3. Mistä materiaaleista tuote on valmistettu?

Käytetäänkö valmistuksessa kierrätettyjä, uudelleenkäytettäviä, toisen yrityksen ylijäämää tai uusiutuvia materiaaleja? Ne ovat todella hyvä lähtökohta. Sillä niin vältetään tuottamasta uusia, ympäristöä rasittavia raaka-aineita.

4. Kuinka nopealla tahdilla valikoima muuttuu ja vaihtuu?

Kuinka nopealla tahdilla tuotteita valmistetaan? Kuinka nopealla tahdilla brändillä vaihtuu mallistot? Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka usein vaatebrändin mallisto muuttuu. On hyvä myös huomioida se järjestääkö brändi usein alennusmyyntejä. Usein alennusmyyntejä järjestetään, kun halutaan tehdä tilaa uusille tuotteille. Tällöin kannattaa miettiä, että minne päätyvät ne tuotteet, jotka eivät ole menneet kaupaksi?  Suosittelen katsomaan MOT:n Vastuuton vaateralli -jakson Yle Areenasta

Lähteet: https://lovmedia.fi/vastuullisuus-tutkimus/

Lue myös: 

Vinkit vastuulliseen vaatekaappiin

Läpinäkyvyys on kaiken A ja O vastuullisessa muodissa

Jätä kommentti